Recensie Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

Eddie Redmayne als Newt Scamander in The Crimes of Grindelwald. © 2018 Warner Bros Ent.

Regisseur: David Yates
Cast: Eddie Redmayne, Jude Law, Johnny Depp, Katherine Waterston, Zoë Kravitz, Ezra Miller
Speelduur: 134 minuten

Hoe goed is Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald? Het antwoord krijg je in deze recensie.

Wizarding World uitgebreid

Vertellen waar Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald over gaat is eigenlijk best lastig. Want waar in het eerste deel vooral Newt Scamander (Eddie Redmayne) en zijn vrienden Tina Goldstein (Katherine Waterston), Queenie Goldstein (Alison Sudol) en Jacob Kowalski (Dan Fogler) belangrijke figuren waren (oké, en Niffler), moeten zij nu de spotlights van de Wizarding World delen met een aanzienlijk uitgebreid aantal karakters.

De belangrijkste ‘nieuwkomers’ zijn Grindelwald (Johnny Depp, zagen we wel al even in deel 1 maar is nu veel prominenter aanwezig) en Dumbledore (Jude Law). Beide karakters worden sterk neergezet door twee ervaren acteurs die dit ook wel is toevertrouwd. De interessante band tussen de twee levert nu al goede verhaalspanning op, ook al delen ze in dit deel nog geen scènes met elkaar. Ook Zoë Kravitz valt niet tegen als Leta Lestrange, lid van een beruchte tovenaarsfamilie.

Jude Law als een jonge Albus Dumbledore in The Crimes of Grindelwald. © 2018 Warner Bros Ent.

Zoeken naar hoofdverhaal

Grindelwald en Dumbledore krijgen alle ruimte, maar dat geldt niet voor alle nieuwe karakters. Dat kan ook niet in twee uur. Hoewel het fijn is dat de wereld van Newt en de zijnen wordt uitgebreid, lijken de makers toch iets teveel in deze film te hebben willen stoppen. Sommige achtergronden en plotontwikkelingen, hoe interessant en van belang ook, voelen daarom gehaast of niet goed uitgelegd. Er is ook wat te weinig binding met het voorgaande deel.

Het wordt een beetje zoeken naar wat nu eigenlijk het hoofdverhaal van deze film is. Het is niet alleen Newt en zijn beesten, niet alleen Dumbledore versus Grindelwald en ook niet alleen de zoektocht naar identiteit van het geplaagde karakter Credence Barebone (Ezra Miller). De focus in het verhaal houden was bij ‘Harry Potter’ toch iets makkelijker, zo blijkt.

Een bijkomend probleem is dat onze vier hoofdfiguren uit film 1 in feite wat naar de achtergrond worden gedrukt door de vele nieuwe verhaallijnen. Powervrouw Tina komt nu vooral chagrijnig over. De uitleg die daarvoor volgt is te laat en te summier. Het karakter Queenie komt zowel in haar dialogen als gedragingen bijzonder vaag uit de verf, evenals haar relatie met Jacob, die met het ‘vergeetmoment’ aan het einde van de eerste film juist mooie diepgang had gekregen.

Johhny Depp is Grindelwald in The Crimes of Grindelwald. © 2018 Warner Bros Ent.

Prachtige effecten, nieuwe beesten & feest van herkenning

De effecten in The Crimes of Grindelwald zijn prachtig en nuttig. De decors en sfeer – eind jaren twintig meets fantasy – zijn weer van hoge kwaliteit, al is het kleurenpalet wellicht wat aan de donkere kant voor de toon van het verhaal. Er zijn genoeg nieuwe Beasts die ook echt tot leven komen en niet als CGI aanvoelen. Dit is mede ook een prestatie van Eddie Redmayne, wiens zachtaardige karakter ‘nog nooit een monster is tegengekomen waarvan hij niet kon houden’, zoals het in de film terecht wordt gesteld.

Meer dan zijn voorganger is dit tweede deel van Fantastic Beasts ook een feest van herkenning voor Potter-fans. We gaan terug naar Hogwarts en andere bekende locaties uit de de Harry Potter-films. Meer bekende karakters keren terug in een jongere versie van zichzelf, zoals een zekere strenge docente met Schots accent die zichzelf in een kat kan veranderen en een glibberend huisdier van Voldemort. De flashbacks naar Newts jonge jaren op Hogwarts vormen een mooie link naar de films waar het allemaal mee begon.

Conclusie

Samengevat zullen liefhebbers van de Harry Potter-films, en dat zijn er nogal wat, niet teleurgesteld worden door wat Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald te bieden heeft. Door een sterke finale stap je met een prettig gevoel en toch weer hoge verwachtingen voor het vervolg de bioscoop uit.