Review Black Mirror seizoen 5: was dit het wachten waard?

We moesten er net iets langer op wachten door de interactieve film Bandersnatch, maar gisteren was het eindelijk zover: het vijfde seizoen van Black Mirror werd online gezet. De serie staat bekend om korte seizoenen en deze vijfde spant de kroon: er kwamen slechts drie nieuwe afleveringen op Netflix. Ieder losstaand van elkaar, zoals we van de serie gewend zijn. Was dit vijfde seizoen het lange wachten waard?

Zoals gezegd zijn er drie nieuwe verhalen bij de Black Mirror-familie gekomen. Alle drie gaan hebben ze dezelfde boodschap: ‘een toekomst die we hadden moeten voorzien’. De makers van de serie hebben bekende namen aangetrokken voor het nieuwe seizoen. Zo spelen Anthony Mackie (Avengers: Infinity War), Andrew Scott (Sherlock) en Miley Cyrus een hoofdrol in een van de afleveringen.

Op die laatste naam werd erg enthousiast gereageerd op sociale media. Cyrus speelt is een zangeres en speelt er ook een. Wel een beetje makkelijk…

Rachel, Jack and Ashley Too

Overigens deed Cyrus dat wel heel erg goed. Ze wilde een paar jaar terug van haar Disney-imago af en veranderde van een lief meisje naar een stoere chick die continu haar tong uit haar mond stak. Misschien was Cyrus daardoor ook de juiste kandidaat om deze rol te spelen, omdat ze haar eigen ervaring kon gebruiken.

Het karakter wat ze speelt, Ashley O, is een vrolijke popzangeres die daar eigenlijk genoeg van heeft. Haar tante en tevens ook haar manager wil dat ze goed blijft verdienen en geeft haar medicijnen om haar vrolijk te houden, maar ze stopt met het innemen ervan. De manager gaat zelfs zo vér dat ze de gedachtes/dromen van Ashley op een computer zet om zo nieuwe nummers te maken en die te laten horen door middel van een hologram. Dit is ook weer typisch Black Mirror, dat technologische.

Striking Vipers

In ieder voorafgaand Black Mirror seizoen is er altijd minimaal één ‘what the f*ck’ aflevering. Nou, Striking Vipers is de WTF-aflevering van dit seizoen. Het gaat over Daniël en Karl, twee vrienden die na een lange tijd weer contact leggen en samen gaan gamen, net zoals vroeger. Ze spelen het spel Striking Vipers, een vechtspel met VR. Je begeeft je letterlijk in een andere wereld, inclusief het voelen van dingen. Fysiek zit je op de bank, mentaal zit je in een spelwereld.

Na het gevecht rollen de spelkarakters die Karl en Daniël hebben gekozen over elkaar heen en ze beginnen te zoenen en later te vrijen. En dat terwijl beiden in het echte leven eerder de voorkeur geven aan vrouwen. Aan seks was er nooit genoeg in Black Mirror, en dit keer ook niet. We hadden al een man die een varken moest doen en nu hebben we dit. Hoe verzinnen ze het?

Smithereens

Dit is by far de beste aflevering van dit seizoen, misschien zelfs de beste aflevering van heel de serie. Het acteerwerk van Andrew Scott is uitmuntend in deze aflevering. Het is bijna niet te omschrijven. Scott speelt een taxichauffeur die zich irriteert aan dat iedereen alleen maar op zijn of haar mobiel ziet te kijken. “Zelfs als de lucht paars wordt, merken jullie het niet”, zegt zijn karakter Christopher ook. Hij gijzelt een stagiair van hét sociale mediabedrijf van die tijd en laat hem pas vrij als hij de baas van het bedrijf mag spreken. En dat is niet om de reden die je van tevoren denkt…

Was het wachten op dit seizoen het waard? Absoluut. Smithereens heeft een fantastische plottwist, Striking Vipers heeft weer het typische WTF-momentje en Rachel, Jack and Ashley Too is een technisch hoogstandje. Deze drie dingen maken de serie Black Mirror ook zo goed.

Wees voorbereid op dit nieuwe seizoen: je denkt dat je alles hebt gezien, maar dat is niet zo. Prepare to be amazed!

Check hier de trailer van het vijfde seizoen van Black Mirror: