Recensie Robin Hood

Regisseur: Otto Bathurst|
Cast: Taron Egerton, Jamie Foxx, Jamie Dornan, Ben Mendelsohn, Eve Hewson, Tim Minchin
Speelduur: 117 minuten

Niemand schijnt genoeg te krijgen van het verhaal van Robin Hood. Dit is namelijk alweer de 76e film van de dief met pijl en boog. Benieuwd hoe de nieuwe Hood, Taron Egerton, het er vanaf heeft gebracht in deze remake?

Robin Hood
De landgraaf Robin of Loxley in actie in het Midden-Oosten, Robin Hood, Independent Films

You’re not Robin of Loxley anymore. You’re Robin Hood.

Volgens de voice-over van de film begint het verhaal van Robin Hood niet zoals iedereen denkt dat het begint. Een jonge meid met een kap op loopt een stal vol met paarden binnen. De paarden behoren tot een rijke landheer. Ze wil een paard meenemen maar ineens komt iemand anders de stal binnen. De jongen wordt niet boos, maar vraagt heel kalm wat haar zaken zijn. ,,Ik kom mijn paard terughalen die de landgraaf van mij en mijn familie heeft gestolen”, zegt het meisje, wat Marian heet. ,,Ik ben die landgraaf”, zegt de jongen, Robin breed grijzend.

Robin Hood vertelt het klassieke verhaal van een dief met pijl en boog die steelt van de rijken en teruggeeft aan de armen. In deze versie speelt Taron Egerton Robin in oorlogstijd. Europa is namelijk in oorlog met de Moren uit het Midden-Oosten. Iedere man wordt opgeroepen zich te houden aan de dienstplicht, zo ook de rijke Robin of Loxley. Hij laat zijn geliefde Marian achter en trekt ten strijde. Na een aantal jaar keert hij samen met de Moorse commandant Little John (Jamie Foxx) terug van zijn kruistocht. Nottingham is niet meer wat het was: er heerst grote armoede onder de bevolking en Loxleys landgoed is verwoest. Daar komt nog bij dat hij ten onrechte dood is verklaard en zijn vrouw Marian nu een ander heeft.

Samen met Little John gaat hij de strijd aan tegen de corrupte sheriff van Nottingham (Ben Mendelsohn) en de Engelse kroon. Ze gaan voor het belastinggeld wat de inwoners maar blijven betalen voor het behoud van de oorlog. Het klassieke ‘stelen van de rijken en geven aan de armen’ blijft de gehele film terugkomen. Echter het stelen van het geld is een flinke klus en daar moet eerst goed voor getraind worden. De ervaren boogschutter Little John traint Loxley op de manier waarop de Moren ook getraind werden. De graaf gaat van bijna niets naar een professionele schutter. ,,You’re not Robin of Loxley anymore. You’re Robin Hood.”

Robin Hood
Robin of Loxley in training bij de Moorse luitenant Little John, Robin Hood, Independent Films

Eenvoud

Eenvoud is het woord dat bij deze film past. Geen ingewikkelde kostuums of honderden verhaallijnen die door elkaar lopen: de bioscoopbezoeker hoeft niet al te veel op te letten. Helaas wordt hierdoor het verhaal alleen niet zo spannend. Alles verloopt precies volgens plan waardoor het verhaal te veel voor de hand ligt. Het gaat te soepel. Misschien is het verhaal ook wat verouderd voor deze tijd. Een doek voor je mond en een kap zijn nou niet echt een goede vermomming. Toch trapt bijna ieder personage van de film hier wel in…

Er mag dan wel veel aan de hand zijn tijdens de film, maar een ding blijft de rode draad: Robin Hood is de oorlogsveteraan die er alles aan doet zijn liefje terug te krijgen. Op het eerste gezicht lijkt hij alles voor de bevolking van Nottingham te doen, maar in the end doet hij alles voor zijn meisje. Vergeet de jaloerse huidige vriend van Marian niet, die als eerste de bevolking vertegenwoordigde.

Robin Hood
Robin Hood de krijger met pijl en boog, Robin Hood, Independent Films

Brutale grijns

De Britse Taron Egerton geeft veel charisma aan de welbekende dief. Hij is een knappe, jonge man met een verschrikkelijk brutale grijns. Wat dat betreft is Egerton goed gecast. Voor iemand die nog maar vier jaar acteert heeft hij deze rol charmant en goed neergezet. Het personage van Jamie Foxx, Little John, valt wat tegen. Hij blijft vooral op de achtergrond als de leermeester. Tijdens Hoods acties schiet hij wel te hulp, maar heel veel voegt de rol van Foxx niet toe aan het verhaal.

Alles klinkt heel negatief, maar er is zeker nog een groot compliment te geven aan de 76e Robin Hood. De makers van deze film hebben een nieuwe soort actie in de film gebracht. Waar tegenwoordig de ene explosie nog groter dan de ander is, wordt in deze film juist gebruik gemaakt van de kleinere dingen. Het hoofdwapen is een pijl en boog, maar denk niet dat dat een lullig verdedigingsmiddel is. De makers hebben juist een stoer element toegevoegd aan het oude wapen. De pijlen vliegen pijlsnel weg. Robin rent en vliegt overal overheen én doorheen. Hij heeft bijna wat weg van een ninja, die sneller dan het licht beweegt. Vroeger was vuur ook een wapen en in een verhaal dat zich honderden jaren geleden afspeelde, mag dit ook niet ontbreken. De stunts passen bij het oude verhaal, maar zien er gloednieuw uit, wél van deze tijd.

Kortom, wie van een actiefilm wil genieten met een charmante hoofdrolspeler moet zeker naar deze film gaan. Wil je wat meer diepte in het verhaal, dan kan je deze remake beter overslaan.