Filmrecensie: Western

Regisseur: Valeska Grisebach
Cast: Meinhard Neumann, Reinhardt Wetrek
Speelduur: 121 minuten

Western, Periscoop Film. De Duitse bouwvakkers in Bulgarije

In Western reist een groep Duitse bouwvakkers af naar Bulgarije voor het bouwen van een waterkrachtcentrale. Midden in het broeierige platteland nabij een klein dorpje zetten de mannen hun kamp op. Terwijl de werkzaamheden worden verricht raakt de groep steeds meer verwikkeld met de bewoners van het dorpje dat in de buurt ligt.

Vooral de nieuwe collega van de groep lijkt geïnteresseerd in het dorp. Meinhard (gespeeld door Meinhard Neumann) is een ielige, rustige man met helderblauwe ogen en een volle grijze snor. “Ik ben hier voor het geld”, verkondigt hij tegen zijn norse baas Vincent (Reinhardt Wetrek). Het lijkt een leugen en als kijker weet je op dat moment nog niet waarvoor hij dan wel naar het zonovergoten Bulgarije is gekomen. Meinhard is eenzaam, dat wordt al snel duidelijk: in een wijd openingsshot van een speeltuintje in Duitsland komt hij vanuit de verte in zijn eentje het beeld in gelopen met een vol boodschappentasje. In het shot daarna loopt Meinhard zijn collega’s voorbij die praten over hun vertek naar Bulgarije. Geen van hen spreekt hem aan, iedereen kijkt hem na.

Western, Periscoop Film. De eenzame bouwvakker Meinhard (Meinhard Neumann)

Realisme

Het ingetogen realistische spel alsmede het feit dat de film geen muziek bevat laat met name het eerste deel van Western lijken op een documentaire. Een die wil laten zien hoe de Duitse bouwvakkers zich verhouden tot de cultuur van het land waarin ze werken. De cast bestaat volledig uit arbeiders die in de realiteit werken als bouwvakkers. En dat merk je. De acteurs spelen niet hun personages, de acteurs zijn de personages. Zo blijkt de film toch opvallend veel weg te hebben van een documentaire. Sommige scènes laten je echter weer beseffen dat de film fictief van aard is. Wanneer Meinhards baas hem belaagt op een plek waar niemand hen kan zien, weet je als kijker: dit zou in een documentaire nooit van zo dichtbij gefilmd kunnen worden.

Western is ook een film met prachtige beelden. Filmshots van hoe een graafmachine in een rivier tegen een achtergrond van het Bulgaarse groene landschap in de weer is, of het beeld van Meinhard die op een verhoging uitkijkt over de bossen terwijl er naast hem een Duitse vlag wappert in de wind. Het zijn voorbeelden van shots die je na het kijken van Western bijblijven. Maar ze dienen ook een ander doel dan alleen schoonheid. Ze vertellen een deel van het verhaal. Zo blijkt Western een film die zich vooral laat vertellen in beeld. De eenzaamheid en zoektocht naar een bestaan van Meinhard krijg je niet te horen, die krijg je te zien. Steeds weer staat daar een man die zoekende is. Naar de dorpelingen om mee te praten of een pot poker te spelen, naar het witte paard nabij het dorp om een stuk mee te rijden, naar een vrouw om mee te wandelen of te helpen met de oogst van de tabaksplantage. Steeds is hij met andere dingen bezig dan zijn werk. Hij wil zich laten gelden in een leven dat tot dan toe mislukt en versleten is. Hij wil gezien worden.

Western, Periscoop Film. Een van de mooie filmshots in Western

Spanning in een langzame film

Dan is er Meinhards baas Vincent. Een bouwvakker die het werk in Bulgarije serieuzer neemt, maar net als Meinhard ongelukkig is: hij krijgt gedoe met zijn vrouw die thuis zit, plus zijn team bouwvakkers loopt achter op schema. Ook hij wil gemogen worden door de dorpelingen, maar slaagt daar niet in. Ergens aan het begin van de film valt het hoedje van een Bulgaarse vrouw in het water waarin de bouwvakkers zwemmen. Vincent krijgt het te pakken en is niet bereid het zomaar terug te geven: de vrouw moet het hoedje komen halen waarvoor ze het water in moet. Een vervelend kinderachtig spelletje dat door Vincent bedoelt is als onschuldig plagerijtje om de aandacht van een vrouw te krijgen. Bij de dorpelingen schiet het in het verkeerde keelgat. Het levert voelbare spanning op tussen Vincent en de dorpelingen, maar vooral ook tussen Vincent en Meinhard, die in tegenstelling tot zijn baas wel goed bevriend raakt met de Bulgaren en gedurende de film steeds vaker voor hen kiest in plaats van zijn Duitse collega’s.

Het maakt Western een spannende film die wellicht wat langzaam is, maar een realistisch beeld schetst van hoe een eenzame man zijn weg probeert te vinden in het leven, te midden van het Bulgaarse landschap dat prachtig in beeld wordt gebracht.

Vanaf donderdag 21 juni is Western in Nederland te zien.