Filmrecensie: Skyscraper

Regisseur: Rawson Marshall Thurber

Cast: Dwayne Johnson, Chin Han, Neve Campbell

Speelduur: 109 minuten

Skyscraper, Universal Pictures International

Tien jaar geleden is FBI-agent Will Sawyer aanwezig bij missie waarbij een man zijn gezin gijzelt. Na de gewapende inval staan alle agenten om de vader heen. Sawyer beveelt om niet te schieten, omdat de man volgens hem ongewapend is. De gijzelaar houdt zijn zoon voor zich, dus hem neerschieten wordt gelijk een stuk lastiger. Een paar tellen na Sawyers bevel laat de vader zijn zoon vallen en zien de agenten dat hij een bomgordel om heeft. Actie ondernemen gaat al niet meer en Sawyer verliest bij de explosie het onderste deel van zijn linkerbeen. Hij raakt daarna nooit meer een wapen aan.

Will Sawyer (Dwayne Johnson) woont nu met zijn vrouw Sarah (Neve Campbell) en twee kinderen in het hypermoderne The Pearl: de grootste wolkenkrabber ter wereld. Deze immense ‘Skyscraper’ staat in Hong Kong. Hij werkt er als hoofd van de beveiliging en het is zijn taak om het gebouw veilig te verklaren voordat het wordt geopend om als woning te dienen voor duizenden Chinezen. Echter gooien wat Chinese en Westerse terroristen roet in het eten door het gebouw in brand te steken, waardoor Sawyer er alles aan moet doen om te zorgen dat hij en zijn gezin in leven blijven.

Skyscraper
Skyscraper, Universal Pictuers International, The Pearl in Hong Kong

De Chinese draak

Skyscraper vertelt het verhaal van een ex-FBI agent die de schuld krijgt van het in de brand steken van de grootste wolkenkrabber van de wereld. De film vertelt eigenlijk nog meer dan dat: het schetst een beeld van hoe de realiteit is in de grote steden van China. Doordat er geen plek meer is om te bouwen en de Chinese miljardenbevolking maar blijft groeien, worden nieuwe woningen de hoogte in gebouwd. Dit brengt veel risico’s met zich mee. “Just because we can do it, shouldl we do it?”, zegt producent Hiram Garcia dan ook.

Zhao Long Ji (Chin Han) is de bedenker van The Pearl. De uiterst kalme man heeft een horloge om waarvan de Apple-watch mag hopen ooit in de buurt te komen van die van Zhao. Hij bedient er alles mee door een bepaalde beweging te maken met zijn andere hand boven het horloge. Het hypermoderne The Pearl zou misschien over tientallen jaren wel eens werkelijkheid kunnen worden als onze techniek zo door blijft gaan. De wolkenkrabber kan zeker dienen als oplossing voor het huizenprobleem in grote Chinese steden. Het is ook niet gek dat het logo van The Pearl een Chinese draak is. In China staat een draak namelijk voor geluk en voorspoed.

Skyscraper
Skyscraper, Universal Pictures International, het hypermoderne systeem van The Pearl

Chin Han

De film speelt zich af in China, waardoor ene helft van de cast bestaat uit Aziaten en de andere uit blanken. De Amerikaanse worstelaar Dwayne Johnson vertolkt in deze film de hoofdrol. De man heeft niet voor niets de bijnaam ‘The Rock´ want hij is enorm groot en breed. Het is jammer dat het in deze film veel wordt benadrukt, want de meeste stunts laten zien hoe sterk deze acteur wel niet is, ook al mist zijn rol een half been. Chin Han is dé man van deze film. Ook al wordt Zhao’s gebouw aangevallen door terroristen, wordt hij beschoten of staat hij in een vuurzee; hij blijft ontzettend rustig en kalm. Deze bijna statische man maakt af en toe alleen een zwierig gebaar om iets te openen met zijn horloge. Han zet hierdoor een fantastisch personage neer.

Skyscraper is een lekkere vurige actiefilm. Dat laatste moet je zeker letterlijk nemen, want het grootste gedeelte van de film speelt zich af tijdens de brand. Het is niet handig als je hoogtevrees hebt, want bijna alle stunts hebben te maken met hoogte. Doordat de film in 3D is, heb je af en toe het idee dat je zelf op de enorm hoge wolkenkrabber staat. Wees ook niet verbaasd als je een beetje bezweet uit de filmzaal komt lopen. Het is soms wel een standaard verhaal. De zwakte van de man is ‘natuurlijk’ zijn gezin en die hij moet beschermen. Skyscraper eindigt wel met een ontzettend originele boodschap: je kan werkelijk van alles maken met duct tape!

Skyscraper is vanaf 12 juli in Nederland te zien.