Filmrecensie Siciario: Day of the Soldado

Regisseur: Stefano Sollima
Cast: Josh Brolin, Benicio Del Toro, Isabela Moner
Speelduur: 123 minuten

Sicario: Day of the Soldado, Independent films

Het is nacht en Amerikanen vliegen met helikopters boven de grens met Mexico om illegalen op te pakken. Ze spotten een groep en houden ze aan. “On your knees and hands behind you back!”, roepen de Amerikanen. De Mexicanen worden onder schot gehouden, maar een van hen loopt weg en gaat op zijn knieën bidden met zijn rug naar de anderen toe. Als hem wordt gevraagd zich om te draaien, zien de agenten dat hij een geel apparaatje in zijn hand heeft. De man draait zich om en drukt op de knop: hij ontploft.

De drugskartels bij de grens van Mexico en de Verenigde Staten zijn nu machtiger dan ooit. “No rules this time”, geldt absoluut voor dit verhaal. De kartels smokkelen niet alleen drugs over de grens, maar dit keer ook (zelfmoord)terroristen die op verschillende plekken in Amerika hun taak vervullen. Matt Graver (Josh Brolin) en Alejandro (Benicio Del Toro) gaan samen de strijd aan om een oorlog tussen de drugskartels te ontketenen. Dit proberen ze voor elkaar te krijgen door de dochter van een van de grootste drugsbaronnen te kidnappen. Na de ontvoering gaat niet alles zo als gepland, waardoor de mannen tegenover elkaar komen te staan.

Sicario: Day of the Soldado, Independent Films. Josh Brolin en Benicio Del Toro

Twee kanten van het verhaal

Sicario: Day of the Soldado, het vervolg op Sicario (2015),  is een heftige misdaadfilm over de kartelpraktijken bij de Mexicaanse-Amerikaanse grens. De film laat zien hoe het er precies aan toegaat bij de drugsbendes in dit deel van de wereld. Het is een vrij realistisch verhaal, omdat er in 2018 nog steeds veel wordt gesmokkeld bij deze zwaarbewaakte grens. Ook worden er in deze tijd veel aanslagen gepleegd, wat in deze film veel terugkomt. Alles komt aan bod voor het complete drugspakket; kinderen die worden gebruikt als hulpje van smokkelaars, corruptie bij nationale eenheden en iemand die alles kwijtraakte door de drugsmaffia.

In deze film lopen er eigenlijk twee verhalen door elkaar heen. Het ene verhaal is het verhaal van Alejandro en Matt die Isabel, de dochter van een drugsbaron, ontvoeren. Het andere verhaal is dat van de jonge Miguel Hernandez (Elijah Rodriguez). Hij wordt vriendjes met Hector (David Castañeda) die hem in contact brengt met een smokkelaar. Miguel wordt langzaam maar zeker voorbereid om ‘Sicario’ te worden, wat huurmoordenaar betekent in het Mexicaans. De twee verhalen komen richting het einde van de film op een onverwachte manier samen.

Sicario: Day of the Soldado, Independent Films, Benicio Del Toro and Isabela Moner

Benicio Del Toro

Doordat de film zich deels in Mexico afspeelt zijn er veel Mexicaanse personages te vinden met van die heerlijke Spaanstalige lange namen. De cast bestaat bijna volledig uit mannen. Daarom is het een knappe prestatie voor Isabela Moner, die de ontvoerde Isabel speelt, om zich zo staande te houden tussen al het mannelijk geweld, letterlijk en figuurlijk. Isabel is zeker geen makkelijk en lief meisje, wat ook niet zo raar is als je een drugsbaron als vader hebt. Moner zet een ontzettend pittige meid neer die aan de ene kant enorm van zich af bijt, maar soms toch ook even huilt uit angst. De prijs voor beste acteur van deze film gaat regelrecht naar Benicio Del Toro. Wat kan die man acteren! Zijn personage Alejandro is een vrij mysterieus iemand en iedere keer als de man in beeld komt blijf je dat gevoel houden, hoe vaak hij ook voorbij is gekomen.

Het geweld spat er vanaf in deze film. Er wordt veel ingeschoten en gevochten waardoor het een fantastische actiefilm wordt. Het verhaal is soms wat lastig om te volgen, omdat de doelen van iemand pas veel later duidelijk worden, waardoor het verhaal weer een andere richting op lijkt te gaan. Even niet opletten is dus zeker niet handig. De film duurt iets langer dan twee uur, wat soms heel voelbaar is. Het verhaal wordt heel erg opgebouwd, waardoor de extreem belangrijke momenten op het laatst ineens achter elkaar komen en je bij jezelf denkt; is de film nu al klaar?

Socario: Day of the Soldado is vanaf 5 juli in Nederland te zien.