Filmrecensie Mission Impossible: Fallout

Regisseur: Christopher McQuarrie
Cast: Tom Cruise, Henry Cavill, Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Ving Rhames
Speelduur: 148 minuten

Mission Impossible, Paramount Pictures, Ethan Hunt (Tom Cruise) in Kashmir, India

Ethan en zijn geliefde Julia staan bij de oever van een rivier. Hun trouwceremonie is bezig, overigens zonder enig publiek. Een oude bekende, Soloman Lane, leest de trouwgelofte voor. Die lijkt niet zo bijzonder totdat hij begint met: “Zou jij willen dat Ethan de schuld van alles krijgt, blijft liegen en jou in gevaar blijft brengen?” “Ja ik wil”, antwoordt Julia. “Waarom zou je dat in godsnaam willen”, zegt Lane terug. Ethan schrikt wakker uit zijn boze droom en er wordt gelijk op zijn deur geklopt. Een pakketje wordt bezorgd. Hij opent het en de laptop begint te praten. “Your mission, should you choose to accept it…”

Ethan Hunt (Tom Cruise) gaat samen met zijn partners Benji en Luther weer op missie namens de Impossible Missions Force (IMF). Het is inmiddels twee jaar geleden dat Soloman Lane gevangen werd genomen. De mensen die overbleven van zijn terroristische-organisatie ‘The Syndicate’ vormen nu ‘The Apostles’, die net als zijn oorsprong de wereldvrede wil terugkrijgen door nog meer mensen te doden. Hunts team moet zorgen dat ‘The Apostles’ drie plutoniumballen niet in handen krijgen. Hiermee kunnen zij drie atoombommen maken die een derde van de wereldbevolking zal ombrengen. Helaas gaat het mis en bemoeit de CIA zich met de zaak op hun manier: August Walker wordt toegevoegd aan het drietal, die vanaf het begin af aan al niks met hem hebben.

Mission Impossible
Mission Impossible, Paramount Pictures, Benji (Simon Pegg) en Luther (Ving Rhames)

Oude en nieuwe personages

Mission Impossible: Fallout vertelt het verhaal van het IMF team die door een fout van Hunt een grote wereldramp moeten voorkomen. Hunt kiest voor het leven van zijn vriend, in plaats van die van miljoenen mensen. De wereldberoemde Mission Impossible- films hebben al meer dan 2,8 miljard opgebracht wereldwijd. Regisseur McQuarrie denkt dat de filmreeks nog steeds zo populair is, doordat Cruise iedereen film nog beter en spannender wil maken dan de vorige. “Everything he’s doing in the movies is to take you places you’ve never been, to show you things you’ve never seen, and to put you in the experience right there with him.” De film heet niet alleen Fallout vanwege de nucleaire ramp die de film beheerst, maar ook door de gevolgen die de goede bedoelingen van Hunt uiteindelijk gaan hebben.

De wat onhandige en grappige Benji en de technische Luther vormen samen met Hunt een goed team. Het wordt dan ook niet op prijs gesteld als August Walker (Henry Cavill) door de CIA ineens bij de groep wordt gegooid. Walker doet alles op zijn eigen manier en negeert eigenlijk de mannen van IMF. Oude personages als Soloman Lane en Ilsa Faust keren terug. Ook Hunts vrouw, Julia, die sinds de derde film ondergedoken zat komt in deze film weer terug.

Mission Impossible
Mission Impossible, Paramount Pictures, Walker en Hunt

Fallout

De Britse Henry Cavill vertolkt het totaal nieuwe personage August Walker. Het is een vrij knappe en grote man om te zien. Walker is vrij sterk en is eigenlijk veel beter in de vechtscènes, dan Hunt. Het kan komen door het leeftijdsverschil tussen beide mannen of dat er specifiek voor gekozen is door de regisseur.  Je zou hem bijna kunnen zien als een nieuwere en betere versie van Hunt, op zijn innerlijk na dan. Het karakter van Tom Cruise zien we nu ook op een manier die we nog niet eerder hebben gezien. Hij doet er werkelijk alles voor om zijn eigen mensen te beschermen, waardoor juist andere heel veel belangrijkere dingen fout gaan. Niet voor niets zegt zijn aartsrivaal Lane ook: “The end you always feared is coming and the blood will be on you hands.” Cruise blijft een stuntman die nog steeds iedere stunt, hoe gevaarlijk dan ook, zelf uitvoert. Hij heeft ook zijn eigen ‘Fallout’, want tijdens een stunt in Londen brak hij zijn voet, waardoor de opnamens een tijd hebben stil gelegen.

Mission Impossible: Fallout is zeker een goede film voor de actieliefhebber en helemaal als je alle vorige films hebt gezien. Uit bijna iedere oude film komt een stukje terug in dit zesde deel, waardoor bepaalde verhaallijnen ook worden afgesloten. Het vervolg op met name de vorige film, Rogue Nation, is persoonlijk iets té aanwezig. In vergelijking met Rogue Nation, is Fallout wel iets minder. Ondanks de terugkeer van oude personages, is de verhaallijn van de vijfde film net wat origineler en verrassender. Fallout is ook vrij langdradig, waarop je op een gegeven moment graag wilt dat het nou eindelijk klaar is. Aan de stunts kan het in ieder geval niet liggen, want de regisseur heeft helemaal gelijk: Tom Cruise maakt iedere film grootser dan de vorige.

Mission Impossible
Mission Impossible, Paramount Pictures, de stunt in Londen waar het mis ging

Tip: mocht je de andere films niet hebben gezien, kijk die wel eerst even. Veel dingen van de vorige films komen terug in deze film, waardoor het anders wat moeilijker te volgen is.